Jaké bude letošní Svatomartinské víno?

24. 10. 2019

Historie listopadového ochutnávání mladých vín sahá až do doby císaře Josefa II. Období začátku listopadu bylo ve znamení bohatého hodování – odtud spojení svatomartinská husa a víno.

Historie listopadového ochutnávání mladých vín sahá až do doby císaře Josefa II. Období začátku listopadu bylo ve znamení bohatého hodování – odtud spojení svatomartinská husa a víno.

Vinaři končili tou dobou svoji službu u sedláků a bylo zvykem ochutnat první výsledky svého snažení. Novodobá historie sahá do roku 1995, kdy byla registrována ochranná známka Svatomartinské; a do roku 2005, kdy Vinařský fond poprvé uvedl na trh značku Svatomartinské víno. V tom roce bylo možné ochutnat vína z 31 vinařství a na trh bylo uvedeno 125 000 lahví. Svatomartinský kolotoč nabral rychlých obrátek a produkce a počet přihlášených vinařství se prudce zvyšoval. V loňském roce bylo možné ochutnat 387 vín z 110 vinařství.

Celkem bylo vyprodukováno zhruba 2 200 000 lahví s logem sv. Martina na koni. Ač se to zdá jako neuvěřitelné číslo, je stále spousta vinařství, která stojí bokem svatomartinskému šílenství. Jedním z důvodů může být odlišná filozofie výroby vín. Anebo jen nechtějí být svázáni přísnými podmínkami, které je potřeba splnit pro získání označení “Svatomartinské”. Mají volnou ruku v tom, co a kdy pustí na trh.

Vína s označením “Svatomartinské” je možné oficiálně prodávat od 11. 11. V letošním roce udělil Vinařský fond výjimku a prodávat se smí již od pátku 8. 11. Datum 11. 11. letos připadá na pondělí a dle ankety rozeslané mezi vinaři je tato změna více než vítaná. Svatomartinské hodování může začít již o víkendu před sv. Martinem.

Aby víno mohlo být označeno svatomartinským logem musí být vyrobeno z odrůd Müller Thrugau, Muškát moravský, Veltlínské červené ranné (bílá vína), Modrý portugal a Svatovavřinecké (růžová a červená vína) a Zweigeltrebe (pouze růžová vína). Povolený obsah alkoholu nesmí překročit 12,5 % (13 % u červených vín) a zbytkový cukr maximálně do 9 g/l. Každé z přihlášených vín projde odborných hodnocením, které v letošním roce proběhne 22. 10. Změnou oproti předchozím rokům je, že bude kladen větší důraz na kvalitu vína a hranice úspěšnosti se tak posunuje – víno musí být hodnoceno minimálně 80 body a výše.

Zvolené odrůdy patří mezi ty ranější. I tak musí být výroba vína poněkud zrychlena, pokud se chce vinař ucházet o logo se sv. Martinem. Vzorky musy být odevzdány k hodnocení nejpozději do 17. října. Samotné hodnocení proběhlo o pět dní později.

Co se však svatomartinskému fenoménu nemůže upřít je marketing. I přes všechna úskalí a stanovené podmínky je přece jenom slovo “svatomartinské” skvělým magnetem. Vína jsou svěží, lehce pitelná a většinou prodávaná v rozumné cenové hladině, a to je skvělý tahák. Stejně tak, jako roste počet příznivců, tak roste i počet těch, co si rádi počkají na “dospělejší” verzi vín daného ročníku.

Ať už jste na jedné anebo druhé straně – jedno pravidlo platí pro všechny – nejhorším vinným dárkem je archivní Svatomartinské. 

Autor: Práce ve vinařství (www.pracevevinarstvi.cz